Colourful Creativity Blog

Berlijn!

Iets later dan gepland, de puf ontbreekt hier af en toe enorm door alle ziekenhuis en fysiotherapie bezoekjes. 1 dag in de week werken en dan 4 dagen bezig voor de gezondheid… daar gaan we maar eens iets aan verandering in brengen door minimaal 1 dag in de week een kruis in de agenda te zetten. Maar goed hier alsnog mijn verslagje van Berlijn! Enjoy!

Jaja, ik word nog wel eens een heuse wereldreiziger, of nou ja wereld… Europareiziger, want daarbuiten ben ik nog niet geweest. 3 weken geleden was ik met een vriendin naar Berlijn, om ons jubileumjaar te vieren. Onze moeders zaten samen op zwangerschapsgym, wij gingen samen al naar de kleuterklas en zijn sinds wij ons kunnen herinneren vriendinnen. En aangezien je een dame niet naar haar leeftijd vraagt, ga ik ook niet verklappen ons hoeveelste jubileumjaar dit was ๐Ÿ˜›

Maar goed, wij gingen lekker een lang weekend naar Berlijn, ideaal met de trein, want je stapt hier in Hengelo in en je stapt midden in Berlijn op de Hauptbahnhof weer uit. Stoelreservering erbij, dus gegarandeerd een plekje, en als er iemand zit schop je die er gewoon vanaf ๐Ÿ˜‰ Met de lonely planet en 100% Berlijn op zak hebben we ons de heenreis aardig vermaakt, beetje veel herrie van zo’n 20 dronken Duitse voetbalsupporters, maar we hebben er maar het beste van gemaakt. Er zaten best een paar knappe jongens bij… (nee manlief, niet zo knap als jij natuurlijk).

Eenmaal aangekomen in Berlijn een metrokaartje gekocht en de metro genomen richting hotel. Na wat zoeken en heen en weer lopen zoals alleen toeristen in een nieuwe stad kunnen, hadden we ons hotel gevonden. Helaas helaas ging het daar ook gelijk mis, geen reservering! De paniek sloeg mij al om het hart, want oh shit waar moeten we dan slapen, maar de mevrouw aan de balie was supervriendelijk en aangezien ik de reservering die ik gemaild had gekregen gewoon geprint bij me had, werd er ter plekke nog een kamer geregeld. Waarschijnlijk gewoon een probleempje met de nieuwigheid van de Nederlandse aanbieder, waardoor er in de communicatie iets mis was gegaan. Kamer gevonden, bed getest, wc getest, koffer in de hoek gegooid en klaar om Berlijn te verkennen!

Onze OV-kaarten afgestempeld en gelijk de metro in richting de PC Hooft van Berlijn, Unter den Linden. Helaas daar heel veel werkzaamheden dus weinig te vinden. Op de kaart gekeken en bedacht dat we op de Prenzlauer Berg wat wilden gaan eten, dat leek ons prima op loopafstand van waar we waren… na ruim 2 uur lopen hadden we toch door dat onze loopafstand-inschatting niet helemaal correct was, toen bij het eerste restaurantje wat er oke uitzag qua kaart en inrichting neergeploft. En het bleek een schot in de roos, heerlijk gegeten, Caprisa is wat mij betreft echt een aanrader! Mediterane keuken ook nog heerlijke cocktails! Na het eten lekker de tram gepakt terug naar een metrostation en vandaar met de metro naar het hotel terug. Echt zo ideaal!

Zondag was een dagje cultuur, waarbij we een lijstje hebben gemaakt wat we per se wilden zien. O.a. Checkpoint Charlie, de Brandenburger Tor, de Reichstag, het Holocaust monument en het DDR museum hebben we bezocht. Toen was helaas mijn puf een beetje op en had ik ff een rustmomentje nodig in het hotel. De Fernsehturm zat er daarom niet in, maar dat bleek achteraf niet heel erg, want we hadden die dag regen en bewolking, dus sowieso niet veel uitzicht. En het werd goedgemaakt bij het restaurant waar we gegeten hebben, Solar Berlin. Tevens cocktailbar en super luxe plek op de 16 en 17e etage. Het is wel even een drempeltje over, aangezien de lift aan de buitenkant van het gebouw hangt, maar als je dan boven bent is het uitzicht echt super! De prijzen zijn aan de dure kant voor Berlijn, eigenlijk gewoon de prijzen die je in Nederland gewend bent… maar het uitzicht is wel heel erg gaaf.

Dag 2 was lekker veel metro-shortcuts nemen en ook wel leuk wandelen en nog wat shoppen. Er zijn zoveel leuke dingen te zien in Berlijn, zoals de Ampelman winkels, leuke boetiekjes in de Hakescher Hรถfe, de โ€œBonbonmachereiโ€ waar nog op de ouderwetse manier zuurtjes gemaakt worden, maar ook de Kadewe en dan vooral het uitzicht, veel meer hebben we nl. niet gezien, kwartiertje voor sluitingstijd binnen komen is niet bevorderlijk voor de shoppingtijd, wel heel goed voor de portemonnee overigens, want het is allemaal erg prijzig. Naast Kadewe is ook Galleries Lafayette zeker een bezoekje waard, vooral in de foodcourt kon ik mij vergapen aan allemaal mooi lekkers en moois voor de kookfanaat en kleurtjesliefhebber in mij…

Op de laatste ochtend nog even snel met de metro naar de Alexanderplatz voor wat last minute sightseeing en shopping. En toen zat ons weekend er al weer op, 4 dagen is echt te kort voor Berlijn. En als je nog 10 keer terug gaat, heb je volgens mij nog niet alles gezien. De stad is echt heerlijk relaxt en super. Mooi weer is uiteraard wel een pre, want dan is het lopen door de parkjes net iets leuker en kun je lekker op terrasjes zitten. En met de trein is het prima te doen, al wil je niet 5 uur lang tegen een klef stelletje aan zitten kijken zoals wij op de terugweg, maar goed ook dan komt er na 5 uur een eind aan die treinreis ๐Ÿ˜‰